* ثبت شده در سامانه ساماندهی پایگاه های اینترنتی
  • صفحه اصلی
  • درباره خبرنگار اجتماعی
  • تماس با ما
  • خبرنامه
  • » ماجرای تلخ در بازار داغ عمل‌های زیبایی!
  • » جاماندن فرهنگ از قطار‌های مترو!
  • » خاک شدن بازی سنتی در رقابت با بازی رایانه‌ای!
  • » حافظ ۶۰ سال گنجینه طنز ایران
  • » عکس /ذوق هنری برای اطلاع رسانی
  • » عکس / سقوط مصالح حتمی است
  • » عکس / پیدا شدن گربه چشم آبی!
  • » عکس / محض رضای خدا پارک نکنید !
  • » عکس/ نظرسنجی عجیب درباره مجریان برنامه ۹۰!
  • » ۴ محصول تراریخته را تایید می کنیم
امروز شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۴ - ساعت به وقت تهران : 14:48
  • خبرهای ویژه

      » حمله به عفت افراد با یک شماره «تلفن همراه!»

      » مجوز فعالیت‌های گروهی و صنفی چگونه صادر می‌شود؟

    • آخرین مطالب

    • پربازدیدترین مطالب

    » ماجرای تلخ در بازار داغ عمل‌های زیبایی!

    » جاماندن فرهنگ از قطار‌های مترو!

    » خاک شدن بازی سنتی در رقابت با بازی رایانه‌ای!

    » حافظ ۶۰ سال گنجینه طنز ایران

    » عکس /ذوق هنری برای اطلاع رسانی

    » عکس / سقوط مصالح حتمی است

    » عکس / پیدا شدن گربه چشم آبی!

    » عکس / محض رضای خدا پارک نکنید !

    » عکس/ نظرسنجی عجیب درباره مجریان برنامه ۹۰!

    » ۴ محصول تراریخته را تایید می کنیم

    » حوزه «کودک» متولی مشخص ندارد

    » ناگفته هایی از اجرای طرح «فلج اطفال» در کشور

    » حمله به عفت افراد با یک شماره «تلفن همراه!»

    » چرایی و چگونگی تشکیل ستاد بازسازی عتبات

    » معرفی برگزیدگان سومین جشنواره رسانه های شهری

    » مجوز فعالیت‌های گروهی و صنفی چگونه صادر می‌شود؟

    » مواظب دست به یقه شدن «مجریان» باشید!

    » تور مجازی شارلاتان ها برای هتک حیثیت!

    » عکس نوشت/ بازگشت به گذشته

    » عکس نوشت / خسته نباشی دلاور

    » عکس نوشت/ نانوایی مهربانی

    » عکس نوشت/ من سیگاری نیستم

    » ضرورت آشنایی اهالی رسانه با مفاهیم جمعیتی

    » کار داوطلبانه ارزش است

    » همایش «تشریفاتی» با هزینه «نجومی»

    » چه شرایطی در انتظار «دارو» است؟

    » روزهای شلوغ «تعزیرات»

    » «چراغ» پایتخت را روی موج ۹۴ بشنوید

    » کاربر ساده‌انگار، کلاهبردار زیرک!

    » جای خالی «ایثار و شهادت» در فضای مجازی

    » آلودگی هوا با سلامت مردم چه می‌کند؟

    » وقتی تلفن همراه ابزار بی احترامی می شود !

    » روش برخورد با فروشنده بی‌ انصاف

    » نبض رسانه در سرزمین زرافه ها و پنگوئن ها / در آمد ۲ هزار و۵۰۰ دلاری “خبرنگار” در آفریقای جنوبی

    » «نشاط اجتماعی» / شاه کلید فرصت ها پس از لغو تحریم

    » سوا کن، جدا کن میوه با طعم دعوا + صدای مخفی

    » چاله‌ها و چالش‌های جمعیتی/ پای لنگ مشوق‌های فرزندآوری

    » جای خالی “ایثار و شهادت” در شبکه های اجتماعی!+صوت

    » هشدار تاریخی

    » زورمان به فقر نمی‌رسد!

    » شیشه عمر «اخلاق» در جامعه ترک خورد! ( تعداد بازدید : 9904 )

    » مجازات سخت برای توهین ارباب رجوع به کارمندان! ( تعداد بازدید : 9094 )

    » دور دنیا در 80 روز با فولکس واگن! ( تعداد بازدید : 8728 )

    » رئیس جمهور آمریکا با این هواپیما پرواز می کند ( تعداد بازدید : 4971 )

    » سربازی و دکتر های کله کچل ( تعداد بازدید : 3039 )

    » ریشه اخلاق در آتش قلیان ها می سوزد! ( تعداد بازدید : 2938 )

    » تصویری متفاوت از قالیباف ( تعداد بازدید : 2709 )

    » آقایان محترم! لطفا فاصله بگیرید ( تعداد بازدید : 2289 )

    » تب خرید خدمت سربازی بالا گرفت ( تعداد بازدید : 2237 )

    » حجاب درونی و بد حجابی بیرونی! ( تعداد بازدید : 2177 )


  • گزارشی درباره گذشته ، حال و آینده یگان هواپیمایی نیروی زمینی ارتش (هوانیروز)

    » فرشتگان نجات«هوای»ما را دارند

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

    همین چند سال پیش بود که در چند دیالوگ ماندگار فیلم سینمایی”چ” ساخته ابراهیم حاتمی کیا “فرشتگان نجات” و یا همان بالگردها و خلبانان هوانیروز ارتش مورد تقدیر قرار گرفتند و از آنها به نیکی یاد شد. سکانسی که “شهید چمران” خطاب به خلبان بالگرد انتقال مجروحان پاوه می گوید: « دل مرم این شهر به صدای ملخ های هلیکوپترشما گرم است» و یا در بخش دیگری از فیلم که “تیمسار فلاحی” فرمانده وقت نیروی زمینی خطاب به شهید چمران می گوید: « دکتر ، بچه های هوانیروز اگر انگیزه پیدا کنند، تماشایی می شوند» نزدیک به ۵۰ سال است که ….

    نویسنده : علی البرزی

    نزدیک به ۵۰ سال است که به آن ها “فرشتگان نجات” می گویند، چه آنهایی که در روزگاری نه چندان دور در عملیات های دفاع مقدس حضور داشتند و چه آنهایی که این روزها سر صحنه های امداد و نجات، زلزله و یا سیل برای نجات جان مردم، مصدومان و مجروحان حضور دارند. این موضوع را بارها شنیده ایم و حتی در برخی موارد همه ما از نزدیک شاهد آن بوده ایم.

    حتی آنقدر این موضوع مهم بوده است که درمیان دیالوگ های چند فیلم سینمایی از آن یاد شده است و هنرمندان و بازیگران در نقش خود با دیالوگ های به یادماندی ما را به یاد ” فرشتگان نجات” انداخته اند.

    همین چند سال پیش بود که درچند دیالوگ ماندگار فیلم سینمایی”چ” ساخته ابراهیم حاتمی کیا “فرشتگان نجات” و یا همان بالگردها و خلبانان هوانیروز ارتش مورد تقدیر قرار گرفتند و از آنها به نیکی یاد شد. سکانسی که “شهید چمران” خطاب به خلبان بالگرد انتقال مجروحان پاوه می گوید: « دل مرم این شهر به صدای ملخ های هلیکوپترشما گرم است» و یا در بخش دیگری از فیلم که “تیمسار فلاحی” فرمانده وقت نیروی زمینی خطاب به شهید چمران می گوید: « دکتر ، بچه های هوانیروز اگر انگیزه پیدا کنند، تماشایی می شوند»

    بالگرد - هوانیروز

    *ستون فقرات ارتش
    بی شک اگر یکی از یگان های اصلی و تاثیر گذار از ابتدای تشکیل تا به امروز در سطح نیروهای مسلح ایران را “هوانیروز” بدانیم، سخن به گزاف نگفته ایم. “هوانیروز” که مخفف و متشکل از ۳ واژه ” هواپیمایی نیروی زمینی “است، طی سال های گذشته و به ویژه در دوران دفاع مقدس به عنوان ستون فقرات نیروهای مسلح چه در عملیات های آفندی و چه در عملیات های امداد و نجات نقش آفرینی داشته است.
    یگان هوانیروز از ابتدای تشکیل در کشور که به حدود ۵۰ سال پیش مرتبط می شود، با ۳ ماموریت اصلی، نبرد در میادین جنگی، پشتیبانی از نیروهای خودی و امداد نجات در زمان جنگ و صلح تشکیل شد.

    این یگان که امروزه به یکی از یگان های اصلی، مهم و استراتژیک کشور تبدیل شده است، علاوه بر انجام ماموریت های مرتبط با نیروهای مسلح در پشتیبانی های عمومی و مورد نیاز سازمان ها و دستگاهی اجرایی برای حمل و نقل و ترابری سبک و سنگین هم نقش آفرینی می کند.
    اوج فعالیت های هوانیروز ارتش در دوران ۸ ساله جنگ تحمیلی شکل گرفت به صورتی که این یگان از نیروی زمینی در بیشتر عملیات ها هم نقش آفندی برای جلوگیری از تحرک ستون های زرهی و مکانیزه دشمن را برعهده داشت و هم به عنوان پشتیبان برای انتقال مجروحان و مصدومان و همچنین جا به جایی ادوات سبک و سنگین جنگی نقش آفرینی کرد.

    هوانیروز ارتش با بهره گیری از ده ها فروند انواع متنوع و گوناگون بالگردها نقش مهمی در پشتیبانی از برنامه های عمومی کشور داشته و دارد. سازمان رزم هوانیروز را این روزها ۵ نوع بالگرد هجومی و ترابری سبک و سنگین و همچنین چند نوع هواپیمای ویژه فرماندهی و ترابری سبک تشکیل می دهد که به اختصار در ادامه با آنها آشنا می شویم:

    *بالگرد AB- 206 (جت رنجر) ویژه شناسایی
    یک بالگرد سبک که برای ماموریت های شناسایی ، فرماندهی و کنترل ، پست دیدبانی و تنظیم تیر توپخانه استفاده می شود و گنجایش ۵ نفر با خدمه را دارد.

    بالگرد 206

    *بالگرد (AB- 205 (UH-1 ترابری نیمه سنگین

    یک بالگرد نیمه سنگین است که برای ماموریت های هجومی، فرماندهی و کنترل، تجسس و نجات ، پیاده کردن چتر باز و حمل و نقل نفرات کاربرد دارد. این بالگرد ۱۳ نفر با خدمه ظرفیت دارد و قابلیت نصب ۶ عدد برانکارد برای حمل مجروحان در زمان مورد نیاز در بین قابلیت های آن طراحی شده است.


    بالگرد 205

    *بالگرد ۲۱۴ ترابری نیمه سنگین
    بالگرد ۲۱۴ یک پرنده تاکتیکی برای عملیات های هجومی، فرماندهی ، کنترل و تجسس و نجات و حمل و نقل تجهیزات است ، این بالگرد قابلیت گنجایش ۱۶ نفر با خدمه را در شرایط استاندارد دارد.

    بالگرد 214

    *بالگرد ۲۰۹ تک ور کبری ( نان تاو و تاو)
    بالگرد کبری بالگردی است دو موتوره با گنجایش ۲ نفر (خلبان و تیر انداز) که می توان ماموریت های اسکورت بالگردهای نیرو بر حمله و تک به وسایل زرهی و مکانیزه دشمن، شرکت در عملیات های هجومی و پشتیبانی از ستون های خودرویی را برعهده داشته باشد.
    این بالگرد می تواند تا ۸ فروند موشک تاو و یا حداکثر ۷۶ فروند راکت ۷۵/۲ را حمل کند و علاوه بر این مجهز به یک قبضه توپ ۲۰ میلیمتری گردان در دماغه با ظرفیت ۷۵۰ تیر فشنگ است و در دو نوع تاو و نان تاو مورد استفاده قرار می گیرد که در نمونه تاو، قابلیت حمل و شلیک موشک های تاو برای اهداف زرهی و تانک ها وجود دارد.

    بالگرد کبرا

    *بالگرد (CH-47) شینوک ترابری سنگین
    این پرنده یک بالگرد برای ترابری های سنگین است که قابلیت انجام ماموریت هایی مانند حمل و نقل توپخانه سبک و سنگین، حمل و نقل نفرات با تجهیزات و حمل و نقل مجروح را برعهده دارد. همچنین گنجایش حداکثر ۴۴ نفر با ۳۳ صندلی برای نشستن به همراه خدمه و یا نصب ۲۴ عدد برانکارد را دارد.

    بالگرد شینوک

    *گردان هواپیمایی هوانیروز
    هوانیروز ارتش علاوه بر ساختار بالگردهایی که در اختیار دارد، از تعدادی هواپیمای سبک هم در ماموریت های گوناگون خود با توجه به نوع ماموریت استفاده می کند که شامل پرنده های (U-17) سسنا برای شناسایی و رابط فرماندهی ، توربوو کماندر برای ترابری سبک، جت فالکن (FA- 20) ترابری سبک و (f- 27) فرندشیپ ترابری سبک می شود.

    یگان هواپیمایی هوانیروز

    *خودکفایی در هوا و زمین
    بی شک داشتن تعداد زیادی بالگرد و وسیله پرنده و حجم بالای ماموریت ها چه در زمان جنگ و چه در حال حاضر، هوانیروز را به یکی از یگان های پر کاربرد تبدیل کرده است که دائم پرنده هایش در حال ماموریت هستند، به همین دلیل انجام بازرسی های فنی به صورت مستمر از تجهیزات و وسایل پرنده امری غیرقابل اجتناب می شود و باید همواره وسایل و تجهیزات زمینی و هوایی بازآمد، تعمیر و نگهداری و به روز رسانی شوند.

    هوانیروز ارتش در سال های گذشته با کمک بخش های علمی و دانشگاهی و همچنین با استفاده از ظرفیت های موجود در مجموعه وزارت دفاع و شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایرانی توانسته است بخش زیادی از وسایل پرنده خود را باز آمد و به روز رسانی کند که برای مثال می توان به بازآمد چندین فروند بالگرد زمین گیر شده از زمان جنگ و یا ساخت شبیه سازهای گوناگون برای آموزش خلبانان جوان بالگردها اشاره کرد.

    به باوربسیاری از کارشناسان حوزه دفاعی، در سال های آینده با ساخت و تولید وسایل پرنده جدید در مجموعه هوانیروز ارتش با استفاده از توان داخلی مهندسان و متخصصان ایرانی، این یگان ارزشمند شاهد تحولات عظیمی در سازمان رزم خود خواهد بود و بی شک به یکی از قدرتمند ترین یگان های بالگردی در جهان تبدیل خواهد شد. / انتهای مطلب

    منبع : همشهری پایداری

    Share
    دسته بندی : خانه | گزارش

    برچسب : ارتش بالگرد خبرنگاراجتماعی علی البرزی فرشتگان نجات هوانیروز


    نسخه چاپی نسخه چاپی

    نظر بدهید

    خبرنگار اجتماعی حق نشر 2025 تمامی حقوق محفوظ است. طراحی شده توسط جواد حاجی امینی ( بیک ماک سیستم )